
ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.
Autyzm jest zaburzeniem rozwoju i funkcjonowania mózgu. Osoby z autyzmem mają problemy z postrzeganiem świata, mówieniem, rozumieniem relacji społecznych. W inny sposób odbierają wrażenia zmysłowe. I choć jest to bardzo częste zaburzenie rozwojowe, to świadomość specyfiki autyzmu w społeczeństwie jest nadal bardzo niska. Obchody tego Dnia trwają tak naprawdę przez cały kwiecień – przyjęty jako miesiąc wiedzy na temat autyzmu.
Nasza szkoła również włączyła się w akcję jako znak solidarności z osobami z autyzmem. W szkole nie zabrakło niebieskich akcentów i symboli Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Na korytarzu pojawiła się gazetka, która zawierała najważniejsze informacje, wyjaśniające „Co to jest autyzm” „Czy osoby z autyzmem są geniuszami” i „Czy autyzm dotyka tylko dzieci”, "Jak można pomóc osobie z autyzmem”.
Tego dnia uczniowie oraz nauczyciele przyszli do szkoły ubrani w kolorze niebieskim, ponieważ to kolor solidarności z osobami w spektrum autyzmu. Natomiast autyzm ma wiele symboli – niebieski puzzel, tęczowa nieskończoność, motyl. Niezależnie od tego, który wybierzemy, wszystkich nas łączy jedno: akceptacja i wsparcie dla osób w spektrum autyzmu.
Nasza szkoła po raz kolejny włączyła się do akcji ,,Niebieskie Igrzyska”, które są formą obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, oraz Światowego Miesiąca Wiedzy na Temat Autyzmu. Niebieskie Igrzyska pokazują jak wspaniale dzieci z autyzmem mogą uczestniczyć w zajęciach sportowych i wspólnotowych.
Podczas zajęć warsztatowych nie zabrakło ćwiczeń i zabaw, dzięki którym młodsze dzieci mogły doświadczyć jak odczuwają i odbierają świat osoby z autyzmem, zaś dla wszystkich uczniów został zorganizowany konkurs ,,NIEBIESKI MOTYL”, którego rozstrzygnięcie nastąpi w najbliższych dniach.
Wszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem.
Magdalena Sawka – pedagog specjalny